سارا بیداری
دانشجوی دامپزشکی دانشگاه تهران
آموزش دانشجویان دامپزشکی برخلاف پزشکی، به طور سنتی با قربانی کردن حیوانات زنده و تشریح آنان صورت میگیرد. در سه ده اخیر استفاده از اجساد اهدا شده که با منشأ اخلاقی تهیه شدهاند، به طور فزایندهای رو به رشد است. در این مطالعه ای مروری به گرایشهای اخیر در آموزش آناتومی دامپزشکی پرداخته شده است.
حیوانات وحشی یا بدون سرپرست که در اثر مرگ طبیعی مردهاند و نیز حیوانات خانگی و همدم که به دلایل پزشکی در مراحل پایانی حیات تحت یوتانایز قرار گرفتهاند، از منابع اخلاقی برای آموزش دانشجویان دامپزشکی به شمار میروند. در حالی که اجساد حیوانات آزمایشگاهی، اسیر، خریداری شده، پرورش داده شده، محبوس شده و یا کشته شده هیچ کدام از منظر اخلاقی مورد قبول نمیباشند.
واضحترین دلیل برای قربانی نکردن حیوانات برای مقاصد آموزشی آن است که از دیدگاه اخلاقی جان حیوانات از اهمیت برخوردار است و حق حیات از طبیعیترین حقوق آنها میباشد. علاوه بر آن این افزایش آگاهیهای دانشجویان در مورد حقوق حیوانات منجر به افزایش حساسیت آنان نسبت به این موضوع شده است. چنین دانشجویانی در طی دوران تحصیل خود در معرض این خطر قرار دارند که در صورت عدم رعایت حرمت جان حیوانات دچار تناقضهای منطقی و آسیبهای روحی میشوند. همچنین شواهدی وجود دارد که در سایر دانشجویان نیز عدم رعایت اخلاق در استفاده از اجساد حیوانات باعث کاهش حساسیت و عاطفهای آنها نسبت به حیوانات شده و ممکن است مشکلاتی را در وظایف شغلی آنها در آینده فراهم آورد. در مطالعهای Catherine Tiplady و نویسندگان همکار که در دانشکدهی Queesland در سال ۲۰۰۸ میلادی صورت گرفته، کاهش دغدغهی دانشجویان به حیوانات در طی پیشرفت سالهای تحصیلی نشان داده شده است.
ترجیح زیاد برای استفاده از جسد اهدا شدهی سگ | ترجیح نسبی برای استفاده از جسد اهدا شدهی سگ | بیتفاوت | ترجیح نسبی برای استفاده از سگهای سالم یوتانایز شده | ترجیح زیاد برای استفاده از سگهای سالم یوتانایز شده | |
دانشجویان سال اول قبل از اولین کلاس تشریح
(۱۲۰ نفر) |
۱۸% (۲۱) | ۳۰% (۳۶) | ۴۲% (۵۰) | ۸% (۹) | ۳% (۴) |
دانشجویان سال اول بعد از اولین کلاس تشریح (۱۰۵ نفر) | ۱۱% (۱۱) | ۲۸% (۲۹) | ۴۵% (۴۷) | ۱۱% (۱۱) | ۷% (۷) |
دانشجویان سال سوم
(۹۳ نفر) |
۵% (۵) | ۱۸% (۱۷) | ۴۲% (۳۹) | ۱۴% (۱۳) | ۲۰% (۱۹) |
دانشجویان سال پنجم
(۸۸ نفر) |
۸% (۷) | ۱۴% (۱۲) | ۳۲% (۲۸) | ۲۲% (۱۹) | ۲۵% (۲۲) |
دانشکدههای مختلف روشهای ابتکاری ویژهی خود را برای ترغیب صاحبان حیوانات جهت اهدای جسد حیوانشان به کار گرفتهاند. ایجاد تارنمای ویژه برای اطلاع رسانی، مدیریت وبلاگهای ویژه به منظور درج نقطه نظرات اهداکنندگان و برقراری ارتباط با انجمنهای ویژهی طرفدارحقوق حیوانات از آن جملهاند. در این بین نقش تعداد محدودی از دانشجویان دامپزشکی در دانشکدههای مهم جهان برای ترغیب مقامات دانشکده و اساتید در به کارگیری اجساد با منشأ اخلاقی بسیار برجسته است. این فعالیتها سبب شده است تا اهدای جسد حداقل در مورد برخی گونههای حیوانی شامل سگ، گربه، اسب و بز به طور جدی اجرا شود. نمونهای از نظر داده شده توسط یکی از دانشجویان دامپزشکی که در سایت بیمارستان بزرگ دانشکده ی دامپزشکی Florida ثبت شده است را در زیر مشاهده میکنید:
He made a difference in someone’s life while he was alive, and now he will make a difference in many other horses’ lives by what he is teaching our future veterinarians.”
– Katherine Doer, a veterinary student at the UF College of Veterinary Medicine, speaking about the horse whose body she studied in her Large
با این حال برخی موانع در مسیر استفاده از اجساد اهدا شده وجود دارد. این موانع عبارتند از:
فساد جسد از زمان مرگ حیوان تا پذیرش توسط دانشکده:
استفاده از ترکیبات و تکنینکهای مخصوص جهت مومیایی کردن و نگهداری طولانی مدت.
ناکافی بودن تعداد اجساد اهدایی که بیشتر ناشی از عدم وجود زیر ساخت مناسب برای دریافت اجساد اهدایی است
راه حل: آگاه سازی و فراهم آوردن امکانات لازم برای حفظ و انتقال جسد راه حل اصلی است.
وجود نواقص عضوی و آناتومیک در حیوانات پیر یا بیمار اهدا شده
راه حل: تغییر نگرش نسبت به آموزشی بودن اجساد اهدایی از طریق نشان دادن فواید تشریح اجسادی که به لحاظ آناتومیک از تفاوت و تنوع برخورداراند.
آلودگی میکروبی اجساد اهدا شده
راه حل: با رعایت استانداردهای محافظتی این امر نباید مانع نگرانی اساتید و دانشجویان باشد. درواقع تعداد زیادی از این حیوانات به دلیل
آن که قبل از مرگ تحت توجه و مراقبت دامپزشکی قرار داشتهاند بالقوه از شانس آلودهکنندگی کمتری برخوردارند.
مشکلات قانونی به ویژه در مورد حیوانات نادر و تحت حفاظت
راه حل: این امر نیاز به مداخلهی فعلان و حقوق حیوانات و مراکز آکادمیک در بازنگری قوانین مربوطه دارد.
نتیجه گیری:
برنامهی اهدای جسد نمونهای از یک راه حل مناسب چند منظوره برای دانشکدههای دامپزشکی است. از این طریق این دانشکدهها میتوانند با افزایش اعتماد جامعه نسبت به فعالیتهای خود نشان میدهند که آنان نه تنها در درمان بیماریهای حیوانات تلاش میکنند بلکه نظیر صاحبان و دوستداران حیوانات برای احقاق حقوق حیوانات تلاش میکنند.
منبع: http://altweb.jhsph.edu/wc6/paper265.pdf
https://es.scribd.com/document/73957671/Cadaver-Sourcing-Tiplady-Et-Al-ATLA-2011
Leave A Comment