مترجم: دکتر پارسا جهانی _ دامپزشک

https://www.pcrm.org/news/ethical-science/human-intestinal-organoids-model-sars-cov-2-infection-gut

خلاصه مطالعه در یک کلام:  پژوهشگران با ایجاد شبه‌اندام‌های روده‌کوچک انسان  (hSIOs) که به راحتی به SARS-CoV-2  مبتلا می‌شوند به مدلی تجربی برای مطالعه ابتلا به این ویروس و پاتوژنز آن در روده دست یافتند.

 

سلامتی برای انسان‌ها:  SARS-CoV-2  غالبا دستگاه تنفس را درگیر می‌کند، اما می‌تواند با آلوده کردن سیستم گوارشی بیماران را با عوارضی همچون اسهال، استفراغ و درد شکمی رو‌ به رو کند. مطالعه انتقال ویروس و ویژگی‌های زیست‌شناختی آن  در مدل‌های سیستم‌های متنوع انسانی برای درک تصویری کامل از کویید۱۹  و توسعه روش‌های موثر درمانی بسیار مهم است.

تحولی در پژوهش: مطالعه انتقال و پاتوژنر کروناویروس از قدیم دشوار بوده زیرا سیستم‌های تجربی برای همانند‌سازی ویژگی‌های زیست‌شناختی بیماری‌های انسانی، در گذشته وجود نداشتند. امروزه پژوهشگران با این شبه‌اندام‌های روده‌ای انسانی توانسته‌اند با تحلیل تصویربرداری میکروسکوپیک، معیارهای ویروس‌شناسی و الگوهای بیان ژن به درک بهتری از زیست‌شناسی  SARS-CoV-2 دست یابند.

منابع:

Lamers MM, Beumer J, van der Vaart J, et al. SARS-CoV-2 productively infects human gut enterocytes. Science. ۲۰۲۰٫ doi.org/10.1126/science.abc1669