صدها مطالعه آکادمیک که در طی ۳۰ سال گذشته انجام شده‌اند ثابت کرده‌اند که استفاده از آلترناتیوها (جایگزین‌ها) به جای روش‌های سنتی استفاده از حیوانات زنده در آموزش دروس کلیه علوم زیستی، علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی بسیار با صرفه‌تر هستند، از کیفیت آموزشی بالاتری نیز برخوردارند و نیز از ایجاد آسیب‌های روانی متعدد برای افراد درگیر در فرآیند  استفاده ابزاری از حیوانات زنده  از جمله آسیب روحی ناشی از استرس، اضطراب ، افسردگی، و بی حسی عاطفی و ‌یا بی‌زاری از علم و دانش،  اختلال در فرآیند یادگیری، عدم ورود افراد با حساسیت‌های عاطفی بالا به مشاغلی که متضمن آزار و اذیت حیوانات است و تغییرات نگرشی نسبت به حیات موجودات زنده ،پیشگیری می‌شود.

آلترناتیوهای آموزشی عبارتند از ابزارهای جایگزین و روش‌های جایگزین:

 ۱- ابزارها:
بر پایه تکنولوژی پیشرفته  مانند شبیه‌سازهای کامپیوتری، سیستم‌های واقعیت مجازی، فیلم‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی تعاملی ساخته شده‌اند.

۲- روش‍های نوین و اخلاقی:
۲-۱: استفاده از اجساد اهدایی با منشا اخلاقی یعنی اجساد حیوانات سرپرست‌داری که به علت صدمات فیزیکی مانند تصادف یا بیماری یا کهولت سن از بین رفته‌اند. لازم به ذکر است حیواناتی که بدون سرپرست بوده و یا به هر دلیل یوتانایز   شده باشند قابل قبول و اخلاقی محسوب نمی‌شوند.

۲-۲: آماده‌سازی و فیکس کردن اجساد اهدایی با منشا اخلاقی به روش دکتر کومار
 برای آموزش آناتومی، تشریح وتمرین مهارت‌های کلینیکی

۲-۳: روش فیکس کردن اجساد اهدایی با ماندگاری دایمی و حفظ خاصیت ارتجاعی به روش دکتر النادی
 برای آموزش آناتومی، تشریح، مهارت‌های کلینیکی

۲-۴_: روش شبیه ساز جراحی دکتر عماد عبود یا همان تهیه اجساد زنده یعنی افزودن خصوصیاتی به اجساد اهدایی که همانند بدن زنده واکنش نشان دهند

برای آموزش تمامی مهارت‌های کلینیکی و جراحی

۲-۵: آموزش مهارت‌ها در کلینیک و بر روی بیماران واقعی زیر نظر استاد


((معرفی آلترناتیوهای رایگان و در دسترس به تفکیک برای دروس مختلف))



               ((فیزیولوژی و فارماکولوژی))


۱-شبیه‌سازهای نرم‌افزاری فیزیولوژی  LupraFisSim 
http://download.noanimaltesting.ir/LupraFisSim-Physiology-Simulators.iso

۲- شبیه‌‌سازهای نرم‌افزاری فیزیولوژی و فارماکولوژی    Strathclyde ساخته شده در دانشگاه استراتکلاید اسکاتلند 
https://noanimaltesting.ir/?p=2409

 ۳- شبیه‌سازهای نرم‌افزاری فیزیولوژی و فارماکولوژی   Virtual physiology ساخته شده در دانشگاه فیلیپز آلمان
شامل ۵ برنامه SimVessel- SimNerve- SimMuscle- SimNeuron- SimHeart

استاد برجسته دانشگاه‌ تهران استفاده از این برنامه‌ها را که در نوع خود بهترین می‌باشند، توصیه نموده‌اند.برای گرفتن لایسنس رایگان لطفا با پروفسور براون سازنده این شبیه‌سازها از طریق این ایمیل اقدام نمایید.

اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه‌ها را از اینجا بخوانید.
http://download.noanimaltesting.ir/Virtual-Physiology.rar

۴_ فیلم‌های رایگان تشریح و فیزیولوژی ماهی، رت، قورباغه و کبوتر
 VertebrateDissection Guides Series 
ساخته شده در دانشگاه Portsmouth ساخته شده در انگلستان

قورباغه https://download.noanimaltesting.ir/The-Frog.iso

کبوتر https://download.noanimaltesting.ir/The-Pigeon.iso

رت https://download.noanimaltesting.ir/The-Rat.iso

ماهی https://download.noanimaltesting.ir/The-Dogfish.iso

۵- شبیه‌سازهای نرم‌افزاری  فارماکولوژی   Excel Kinetics Pharmacology:

به ارزیابی میزان مطمین دارو در فرآیند ساخت دارو کمک کرده و به مطالعه جذب، توزیع، متابولیسم و دفع دارو می‌پردازند.

http://download.noanimaltesting.ir/Kinetics-Pharmacology.rar

۶- سری فیلم‌های آموزشی  Picture instead of animals :

حاوی ۶۳ کلیپ نمایشگر واکنش‌های ناخواسته داروها و مواد شیمیایی می‌باشد و توسط کارخانه داروسازیی Novartis  و دانشگاه NewCastle  ساخته شده است.

http://download.noanimaltesting.ir/Picture-Instead-of-Animals.iso

۷- سایت‌های رایگان آموزش فیزیولوژی

کالبدشناسی و کالبدگشایی

۱- اجساد اهدایی با منشاء اخلاقی

 تهیه جسد از منشا اخلاقی، در آموزش آناتومی پزشکی، امری جا افتاده و آشنا است. از جمله مزایای برنامه اهدای جسد، می توان به رایگان بودن اجساد (کاهش هزینه های دانشکده های دامپزشکی در جهت تامین حیوانات زنده و سالم)، افزایش تعداد اجساد تازه و در دسترس قرار گرفتن آن ها برای آموزش، فراهم آمدن امکان بررسی گونه ها و نژاد های متنوعی از حیوانات برای دانشجویان اشاره کرد. تمام دانشکده‌های پزشکی و دامپزشکی معتبر جهان، برای آموزش آناتومی از اجساد اهدایی با منشا اخلاقی استفاده می‌ کنند.

طبق پروتکل طرح اهدای اجساد حیوانات برای آموزش دامپزشکى از سرپرستان حیوانات خانگى درخواست می شود که اجساد حیوانات خانگی خود را برای آموزش های آناتومى و مهارت‌های کلینیکى و جراحی،  به  آن دانشکده اهدا نمایند.  همه حیوانات اهدایی باید به دلیل کهولت سن، بیمارى های لاعلاج یا صدمات جدی فیزیکی تلف شده باشند و حیوانی که بدون سرپرست باشد، پذیرفته نخواهد شد.  

شیوه کار:

برای تهیه جسد اهدایی، به صاحبان یا سرپرستان حیوانات به طور گسترده اطلاع‌رسانی می‌شود که در صورت تمایل جسد حیوان خود را حداکثر تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از مرگ، به نزدیکترین دانشکده دامپزشکی اهدا کنند. در مواردی که جسد اهدایی برای کلاس کالبدگشایی استفاده می‌شود، می‌توان بطور رایگان علت مرگ را نیز به سرپرست حیوان اعلام نمود.     

دانشکده می‌بایست تمهیدات لازم را برای دریافت اجساد اهدایی فراهم سازد و یک شماره تلفن تماس برای سرپرستان حیوانات اختصاص دهد تا در اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که از طریق مطبوعات و بنر‌های نصب شده در محل بیمارستان‌ و کلینیک دانشکده و نیز کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شود، این شماره در دسترس مردم قرار گیرد.

 هم‌چنین لازم است یک نفر از کارمندان دانشکده، مسئول پاسخگویی به مردم و تحویل اجساد اهدایی باشد. در این خصوص آموزش کوتاهی به تکنسین ها نیز کمک کننده است؛ چراکه نحوه  برخورد دریافت کننده جسد با فردی که حیوان خانگی خود را از دست داده، می تواند تبلیغ مثبت یا منفی برای ادامه ی مسیر باشد. فرد پذیرش کننده جسد لازم است شرایط روانی فرد اهدا کننده را پس از آموزش های لازم، درک نماید.    

 در مواردی که صاحب دام، امکانات جابجایی و تحویل جسد ندارد، یک وسیله نقلیه مناسب باید از طرف دانشکده برای حمل اجساد در نظر گرفته شود. این مسئله به ویژه در مورد اجساد اهدایی حیوانات بزرگ دارای اهمیت است. اجرای این شیوه، از نظر اقتصادی نیز منفعت زیادی را برای دانشکده های دامپزشکی به همراه خواهد داشت.

۲- فیکس کردن جسد به روش پروفسور کومار (Kumar)
بنا بر روش فیکس کردن جسد به روش دکتر کومار، استاد آناتومی در دانشکده دامپزشکی تافتز آمریکا، که بیش از ۲۰ سال است ابداع و اجرا می‌شود، اجساد تا بعد از ۴۸ الی ۷۲ ساعت بعد از مرگ قابلیت فیکس شدن دارند. با بکارگیری این روش ساده می‌توان به جای فیکس کردن حیوان زنده، کل جسد یک حیوان و یا قسمتی از بدن مانند سر و یا دست  را فیکس کرد. در این لینک ویدیو، دکتر کومار نحوه فیکس کردن جسد را بطور عملی آموزش می‌دهد:

http://download.noanimaltesting.ir/Tissue-Preservation-Dr-Kumar.mp4

https://www.aparat.com/v/d1P6B

۳-اجساد فیکس شده به روش پروفسور النادی (Elnadi)

دکتر فازی النادی، استاد دانشکده قاهره، روشی آسان و ارزان قیمت برای فیکس کردن بافت‌های مختلف جسد ابداع کرده‌ است که موجب ماندگاری بسیار طولانی مدت بافت‌ها شده و دارای این مزیت نسبت به روش پلاستینه کردن (Plastination)  است که خاصیت ارتجاعی بافت‌ها حفظ شده و برای تمرین مهارت‌های کلینیکی نیز قابل استفاده است.
تکنیک النادی در دمای ۳۷ تا ۴۰ درجه سانتیگراد انجام می شود و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. این نمونه ها، دارای مزایای فراوانی هستند. از جمله انعطاف پذیری و دوام بیشتر، وزن سبک، بی ضرر بودن و نداشتن بوی نامطبوع، عدم نفوذ عوامل بیماری‌زا، واضح‌ تر بودن ساختار اندام، امکان حفظ طولانی مدت نمونه و کاربرد موثرتر در آموزش ، امور تشخیصی، پژوهش و اهداف دیگری از جمله آموزش با شفقت. توضیحات پروفسور النادی در مورد این روش، در لینک ویدیوی زیر آمده است:                                                     http://www.aparat.com/v/EJIzS

http://download.noanimaltesting.ir/Tissue-Preservation-Dr-Elnady.mp4
در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش فیکس کردن بافت‌ها هستید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://t.me/modernanatomy/350

۴-نرم‌افزار‌ها و فیلم‌های ویدیویی آموزشی رایگان   

Virtual Canine Anatomy                                        

نرم‌افزار آموزشی آناتومی سگ : این نرم‌افزار دارای بیش از ۱۰۰۰ تصویر  مقاطع مختلف تشریح بدن سگ واقعی به همراه قابلیت مشاهده هر یک از مقاطع از ۳۶۰ درجه متفاوت و مشخص کردن هر ناحیه به همراه توضیح کامل ، شامل استخوان شناسی، رادیولوژی سر، آناتومی عضلات، ارگان های مختلف بدن، عروق و اعصاب و… می‌باشد‌. هر یک از مقاطع را می توان با برداشتن لایه لایه، از سطح به عمق نیز با تمام جزئیات و نام گذاری ها و توضیحات مشاهده کرد.  این نرم افزار که در دانشگاه ایالتی کلرادو تهیه شده، به فراوانی در آموزش آناتومی در دانشکده های معتبر دنیا استفاده شده و مورد استقبال فراوان دانشجویان و اساتید آن دانشکده ها قرار گرفته است.
توضیحات بیشتر در مورد این نرم‌افزار را از اینجا  (https://noanimaltesting.ir/?p=685) بخوانید.
و از اینجا آن‌ را دانلود کنید:

http://download.noanimaltesting.ir/Virtual-Canine-Anatomy.iso

Vetebrate Dissection Series                              

سری فیلم‌های رایگان تشریح حیوانات که در دانشگاه University of Portsmouth انگلیس تهیه شده‌اند.   

http://download.noanimaltesting.ir/The-Dogfish.iso
http://download.noanimaltesting.ir/The-Rat.iso
http://download.noanimaltesting.ir/The-Frog.iso
http://download.noanimaltesting.ir/The-Pigeon.iso
و فیلم‌های متعدد دیگر آموزش آناتومی و پاتولوژی و بیماری‌های عفونی که بطور رایگان در شبکه یوتیوب در دسترس هستند:

    ۵- آموزش آناتومی از طریق طراحی
h://www.youtube.com/watch?v=wZFW_jMLVvY ttps

 ۶–سایت‌های آموزش آناتومی و تشریح آنلاین و رایگان
 

 ۷-اطلس آناتومی اسب Atlas of Equine Anatomy
فیلم آناتومی شتر
تصاویر MRI تمام بدن بز
معرفی و نمای گرافیک ابزارهای ارتوپدی

http://download.noanimaltesting.ir/Atlas-of-Anatomy.iso

۸- میز الکترونیکی آناتومی و کالبدشکافی تشریح‌یار
با بهره‌گیری از فناوری حقیقت مجازی ساخت ایران
میز های الکترونیک تشریح مجازی، ابزاری کار آمد جهت آموزش آناتومی بدن برای استفاده در دانشکده‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و سایر علوم وابسته.
تشریح بدن انسان از طریق صفحه های لمسی
  http://tashrihyar.ir/
http://download.noanimaltesting.ir/Tashrihyar.rar

مهارت‌های جراحی و مهارت‌های کلینیکی


۱شبیه‌ساز جراحی دکتر عبود

Live Cadavere

Aboud surgery Simulation

در این روش  دکتر عبود استاد جراحی اعصاب در دانشگاه آرکانزانس یک سری ویژگی و مشخصات بدن موجود زنده مانند طپش قلب، نبض، خونریزی و تراوش را به جسد انسان یا حیوان و یا قسمتی از جسد مانند یک دست یا سر، اضافه می‌کند تا  یک جسد زنده  (Live Cadaver) داشته باشند.
 این روش در حین ظرافت بسیار ساده بوده و شامل اتصال پمپی مکانیکی به جسد انسان یا حیوان می‌باشد. لوله‌های پلاستیکی روی سرخ رگ‌ها و سیاه‌ رگ‌های اصلی تعبیه‌شده و خون مصنوعی در عروق فرد جریان می یابد و شبکه عروقی نمونه را پر می‌کند.
سر دیگر رگ متصل به منبع «خون» (ترکیب آب و رنگ خوراکی) می‌باشد. پمپ، توانایی تنظیم سرعت نبض و فشار راهم دارد. مایعی شفاف می‌تواند به‌جای مایع نخاعی در هنگام تمرین با سر و ستون فقرات مورد استفاده قرار گیرد. این روش به علت هزینه کم و انعطاف‌پذیری‌اش می‌تواند به‌طور گسترده مورداستفاده قرار گیرد و در تمامی روش‌های جراحی ازجمله آندوسکوپی (کولونسکوپی و برونکوسکوپی) و اندوواسکولار(مانند درمان آنوریسم آنژوگرافی)، بخیه و شکاف پوست یا ارگان‌ها، کالبدشکافی، بافتهای تراوش کننده، بستن رگ‌های قطع‌شده، آناستوموزعروق (اتصال دو سر رگ قطع‌شده)، اتصال روده و پیوند‌ها می‌تواند کاربرد داشته باشد.

«اجساد زنده» همچنین می‌توانند در مواردی به‌غیراز جراحی، برای تمرین مهارت‌های کلینیکی مانند خون‌گیری و قرار دادن آنژیوکت‌های مرکزی و شریانی (برای بررسی‌های قلبی عروقی و تزریق طولانی مدت دارو‌ها) به کار گرفته شوند.

این روش برای رزیدنت‌ها این شرایط را فراهم می‌کند که کارهایی را که اجازه ندارند روی بیمار زنده انجام بدهند،  روی جسد زنده انجام دهند.

مهمتر از همه اینکه مهارت‌هایی وجود دارند که کارآموزها هرگز تمرین نمی‌کنند و یا ممکن است در دوره کارورزی خودهرگز با آنها روبرو نشوند در نتیجه این مدل برای آنها این امکان را فراهم می کند که این مهارت‌ها را قبل از آنکه فارغ التحصیل بشوند، تمرین کنند و آمادگی لازم را برای مواجهه با همه حالت‌ها روی بیمار واقعی در آینده داشته باشند. این‌یک راه‌حل برد- برد است، آموزشی پیشرفته با هزینه پایین.
فیلمی از توضیحات دکتر عبود، جراح مغز و اعصاب، استاد دانشگاه آرکانزاس و دانشگاه حلب سوریه، و مبدع  این روش در مورد نحوه صحیح آموزش جراحی:
http://download.noanimaltesting.ir/Perfusing-a-Cadaver-for-Skills-Training.mp4

 https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/3516971_15s.mp4https://youtu.be/ixL1qJWcaIw

 برای مشاهده پاورپوینت دکتر عبود با عنوان Live Cadavers for Surgical Training and Patient Simulation
 به  این آدرس مراجعه کنید:
http://download.noanimaltesting.ir/Live-Cadavers.rar

۲- تمرین مهارت‌های کلینیکی روی بافتهای فیکس شده به روش دکتر النادی


http://download.noanimaltesting.ir/Tissue-Preservation-Dr-Elnady.mp4

http://www.aparat.com/v/EJIzS

  ۳-مدل‌ها و مانکن‌ها و شبیه‌سازها


در مورد تکنیک های بالینی غیر تهاجمی که غیر تهاجمی باشند (نظیر تزریقات ساده)، فرد می تواند تمرین را بر روی خود یا سایر دانشجوها به انجام رساند و پس از کسب حداقل مهارت های لازم، تکنیک را تحت نظر افراد مجرب بر روی بیمار واقعی انجام دهد.
-تمرین بخیه زدن روی پوست ظریف برخی میوه‌‏ها که ارزش آموزشی بالای آن در یادگیری مهارت‏های تخصصی و فوق تخصصی جراحی در مقالات معتبر علمی به اثبات رسیده است؛ مواردی نظیر تمرین بخیه بسیار ظریف جراحی پلاستیک بر روی پوست میوه انگور، یا سایر موارد که حسب نوع تکنیک مورد نظر بر روی پوست موز، پرتقال و نظایر آن قابل انجام است.
-تمرین بخیه بر روی بالشتک پارچه ای، سیلیکونی و نظایر آنها

                                _میز الکترونیکی آناتومی و کالبدشکافی با بهره‌گیری از فناوری حقیقت مجازی ساخت ایران
http://www.tashrihyar.ir
http://download.noanimaltesting.ir/Tashrihyar.rar

۵-سیستم‌های واقعیت‌مجازی  Virtual Reality:

بـا اسـتفاده از سیسـتم های حقیقت مجـازی، دانشـجو قـادر اسـت بـا آرامـش کامـل، مهارتهـا را بـدون وارد آوردن آسـیب بـه حیـوان و بـدون نیـاز بـه صـرف هزینه هـای پایـدار و قابـل توجـه توسـط دانشـکده ها، بارهـا تکـرار کنـد. هنـگام کار بـا حیـوان واقعـی، زمـان زیـادی صـرف شـده و حیـوان نمیتوانـد آرام بگیـرد و بـدون حرکـت بمانـد و دانشـجوی بی

تجربـه، ممکـن اسـت بـه او آسـیب برسـاند. از طـرف دیگـر، تجربـه ی معاینـه ی رکتـال یـا توشـه رکتـال، در گاو هایـی کـه مرتبـا بـه ایـن منظـور اسـتفاده شـده انـد، سـخت تـر و متفـاوت از آنچـه دانشـجو بعـدا در فیلـد تجربـه مـی کنـد خواهـد بـود؛ ایـن مسـئله نیـز بـه خـودی خـود، گاه رونـد آمـوزش و تفهیـم را دشـوار مـی نمایـد. ایـن سیسـتم ها، بـه دانشـجو امـکان میدهـد تـا در هنـگام تمریـن، بـدون ایجـاد اسـترس فیزیکـی و روانـی بـه حیـوان و بـه خـود، مهـارت الزم را در زمـان سـریعتر و بـا هزینـه و زحمـت کمتـر، کسـب نمایـد.دانشگاه شیراز اخیرا موفق به ساخت این گونه شبیه‌سازها شده است.
https://www.iribnews.ir/00AVMz

۶- آموزش در فضای واقعی درمانی و روی بیمار واقعی
مشاهده مکرر مهارت‌های کلینیکی و جراحی‌های انجام شده توسط اساتید، مشارکت و دستیاری اساتید و نهایتا انجام مهارت‌های کلینیکی و جراحی روی بیمار واقعی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی مورد اعتماد دانشگاه تحت نظارت دقیق استاد، دقیقا مانند روند آموزش دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی سراسر دنیا.

علوم مربوط به دام بزرگ و طیور

در مورد آموزش دروس مربوط به دام‌بزرگ، با توجه به اینکه درصد بسیار کمی از دانشجوها تمایل دارند در آینده در این زمینه کار کنند، به جای آنکه در هر دانشکده‌ای تعدادی دام بزرگ در وضعیت نابهنجار فعلی نگهداری شده، می‌توان اصول اولیه معاینه و درمان‌ها را بطور تئوری و با استفاده از مانکن به همه دانشجوها آموزش داد و این تعداد قلیل دانشجوها را که علاقمند فعالیت در زمینه دام بزرگ هستند برای ادامه یادگیری روی حیوان واقعی به دامداری‌های خصوصی و نیز به دوره کارورزی ( تخصصی ) ارجاع داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وسایل و ابزارهای جایگزین آموزشی به کتاب جایگزین‌های حیوانات زنده در آموزش نوین دامپزشکی از طریق آدرس زیرمراجعه کنید:
https://noanimaltesting.ir/b1.pdf
معرفی یک کالج دامپزشکی که در آموزش خود بطور کامل از روش‌های انسانی و مهربانانه و مدرن پیروی می‌کند:
https://noanimaltesting.ir/?p=1459

دسترسی بانک اطلاعاتی مطالعات آکادمیک درمورد موثر بودن روش‍های جایگزین حیوانات در آموزش
https://noanimaltesting.ir/?p=2479

در انتها شما را به دیدن فیلمی مستند در دو قسمت که به مصاحبه با اساتید مختلف رشته‌های گوناگون علمی از سراسر جهان در مورد جایگزین‌های آزمایش روی حیوانات در آموزش میپردازد، دعوت می‌کنیم:
http://download.noanimaltesting.ir/Educational-Alternatives-1.mp4http://download.noanimaltesting.ir/Educational-Alternatives-2.mp4